מוציאים טופס ירוק: כיצד מתבצעת בדיקת ראייה לרישיון נהיגה?

בדיקת ראייה לנהגים כתנאי להוצאת רישיון, היא דרישה עם חשיבות בטיחותית מהמעלה הראשונה. יש לה גם השלכות של חוק וביטוח, אך מדובר קודם כל על היבט הבטיחות בנהיגה והימנעות מסיכון חיים, הן של הנהג והן של אחרים בסביבתו. לכן, בדיקה כזו היא חלק מתהליך הוצאת רישיון הנהיגה במדינת ישראל. מה כוללת בדיקת הראייה? היכן עושים אותה? מה הוא “טופס ירוק” וכיצד הוא קשור לבדיקה?  

חלק מתהליך הוצאת הרישיון

בכדי להתחיל בתהליך לימוד נהיגה לשם קבלת רישיון נהיגה, יש להוציא "טופס ירוק”. בהמשך נסביר איך מוציאים טופס כזה כיום, אך בואו נסקור קודם לכן במהירות, את התהליך כולו:

  1. מילוי טופס באתר משרד התחבורה – עם פרטים אישיים והצהרת בריאות.
  2. צילום – הגעה עם תעודה מזהה לתחנת צילום. התעודה המזהה יכולה להיות תעודת זהות או דרכון. מתחת לגיל 16, יש להגיע עם אחד ההורים ותעודה מזהה שלו או שלה, כולל ספח תעודת זהות.
  3. בדיקת ראייה – מבצעים בדיקת ראייה אצל אופטומטריסט שמורשה לבחינת כשירות ראייה לנהיגה ברכב, מטעם רשות הרישוי.
  4. עדכון על התוצאות והמשך – לאחר מכן, תקבלו SMS זימון למבחן תיאוריה. זאת, במידה והכל היה תקין עם התהליך עד כה, כולל כמובן ראייתכם. חשוב לציין, שבלי לעבור את הבדיקה האופטומטריסטית, לא ניתן לעשות את מבחן התאוריה.

מהו "הטופס הירוק"?

הטופס הירוק הוא כבר לא טופס ולא ירוק, אבל המונח עדיין כאן. במה מדובר? כמו הרבה דברים בעולם המודרני עתיר הבירוקרטיה, גם הוצאת רישיון נהיגה מתחילה מטופס. בעבר, טופס זה היה טופס פיזי בצבע ירוק ומכאן הכינוי שנשאר – הטופס הירוק. הטופס הופק פיזית ונשאר עם מבקש הרישיון, לאורך כל תהליך קבלת הרישיון. כיום, עושים זאת דרך אתר ממשלתי ולא משתמשים בטופס פיזי. תוכלו לאתר זאת, בחיפוש "בקשה להוצאת רישיון נהיגה", שיוביל אתכם לאתר משרד התחבורה, אגף הרישוי. שם האתר יעביר אתכם תהליך של מילוי ומשלוח טופס מקוון וזה הכל. זהו כיום "הטופס הירוק". המצב החדש חוסך לכם הליכה לדואר לשם הוצאת טופס כזה, משלוח הטופס בדואר רגיל ואת כל העיכוב והסרבול שכרוך בכך. גם אין סכנה של טופס שהלך לאיבוד או נפגם.

מה בודקים

בדיקת ראייה לרישיון נהיגה, בודקת בעיקר חדות ראייה. זו היכולת להבחין בפרטים, ממרחקים שונים. מאחר שמדובר על בדיקת ראייה ספציפית עבור רישיון נהיגה, הבדיקה מתייחסת בעיקר ליכולת לקרוא ממרחקים גדולים, אשר אופייניים לקריאת שלטים בנהיגה. חדות הראייה נרשמת בפורמט מוסכם, כאשר הדוגמה הידועה היא "6:6" – מצב הראייה הטוב ביותר. 6:15 זה כבר מצב של ראייה חלשה מדי. נהגים ברכב פרטי צריכים לפחות תוצאה של 6:12, לכל הפחות בעין אחת. נהגי רכב ציבורי מחויבים בכך לגבי שתי העיניים.

עוד על הבדיקה

  • הבדיקה בתשלום – בשונה מהצילום, בדיקת הראייה היא בתשלום.
  • מקבלים את התוצאות – לאחר בדיקת הראייה, בקשו מהאופטומטריסט הדפסה של תוצאותיה. 
  • לבוא עם המשקפיים – מי שמרכיב משקפיים ליום יום, צריך לבוא איתם לבדיקת הראייה.
  • מה בדיוק נבדק בבדיקת הראייה? – הדבר תלוי בסוג הרישיון שאתם מעוניינים להוציא. בכל מקרה, הבדיקה עשויה למצוא שדרושות לכם משקפיים בנהיגה, אתם תשיגו משקפיים בהתאם לכך והדבר גם יסומן בהמשך ברישיון הנהיגה.
  • היכן עוד עושים זאת? – יש תחנות צילום לרישיון וגם חנויות אופטיקה, שבהן ניתן גם לבצע בדיקת ראייה. 

לסיכום

בשורה התחתונה, אין יותר "טופס ירוק" פיזי, אך יש בהחלט תהליך מסודר וחיוני מאוד של בדיקת ראייה, כחלק מתהליכי הוצאת הרישיון. כיום הדברים פשוטים יותר, אך גם אותם מומלץ להכיר מראש, להיערך היטב וכך להשיג את הרישיון בזריזות וללא סיבוכים מיותרים.

נגישות